Компоненти психологічної готовності:
- інтелектуальний;
- мотиваційний;
- вольовий;
- емоційний;
- соціальний
Для визначення темпів росту і розвитку дошкільника необхідно також оцінювати біологічну зрілість — досягнутий рівень дозрівання організму. Адже біологічно зріла дитина легше впорається з фізичними і розумовими навантаженнями, легше адаптується до нових умов, зокрема до школи, оскільки вона менш вразлива до стресу, збудників дитячих інфекційних хвороб.
Вправа «Філіппінський тест»
Спробуйте самі і запропонуйте дитині: правою долонею через маківку голови затулити ліве вухо. Успішність виконання дитиною цього завдання вказує на ступінь сформованості її кістяка, нервової системи, здатність головного мозку сприймати і переробляти інформацію.
Соціальний компонент
Дитина повинна розуміти, що в школу вона йде не лише гратися з друзями, а й одержувати нові знання та вміння.
У дитини до початку навчання у школі мають бути сформовані:
- адекватна самооцінка;
- потреба у спілкуванні з іншими;
- уміння підкорятися інтересам дитячих груп;
- уміння встановлювати стосунки з ровесниками і дорослими.
Поради психологів: виховуйте у дитині не тільки лідерські якості та навички, але й уміння підкорятися іншим, якщо це необхідно. Дитина повинна бути терплячою стосовно інших.
Емоційний компонент
- Дитина впевнена в собі;
- відчуває задоволення, радість;
- переважають позитивні емоції;
- намагається стримувати негативні емоції.
Поради психологів: дітей необхідно вчити слухати і переказувати почуте, відповідати на запитання, не відхиляючись від теми, виражати свої думки, емоції та бажання.
Вольовий компонент
- Уміння керувати своєю поведінкою;
- розвиток емоційної стійкості;
- довільність сприймання (не тільки слухати, але й чути вчителя, однолітків, запам’ятовувати і відтворювати дії);
- робити не лише те, що цікаво, а й те, що потрібно, доводити почату справу до кінця.
Поради психологів: дітей необхідно вчити чекати своєї черги, самостійно справлятися з образами, невдачами, доводити почату справу до кінця.
Інтелектуальний компонент
- Розвинуте сприймання;
- стійка увага на предметі чи діяльності;
- наявність аналітичного мислення, що проявляється в здатності виділяти і розуміти важливі ознаки та зв’язки між предметами;
- здатність відтворювати зразок, логічно запам’ятовувати;
- оволодіння на слух розмовною мовою;
- розвиток дрібної моторики, зорово-моторної координації;
- розвиток здатності до навчання.
Мотиваційний компонент психологічної готовності
Відображає бажання чи небажання дитини навчатися. Цей компонент дуже важливий, бо від нього залежить входження дитини в нову для неї діяльність, яка відрізняється від ігрової своєю обов’язковістю, інтелектуальним навантаженням, необхідністю подолання труднощів тощо.
Виділяють внутрішні або пізнавальні мотиви навчання, що характеризуються потребою в інтелектуальній активності, пізнавальним інтересом, і зовнішні або соціальні, які виявляються в бажанні дитини займатися суспільно значущою діяльністю та авторитетному ставленні до вчителя.
Внутрішні та зовнішні мотиви навчання складають внутрішню позицію школяра, яка є одним з основних показників психологічної готовності до навчання.
Готувати дитину до школи означає:
- турбуватися про її фізичне здоров’я;
- збагатити життєвий досвід;
- закріпити побутові навички;
- розвивати правильне мовлення;
- навчити спостерігати, думати, осмислю вати побачене і почуте;
- учити поважати думку іншого;
- ознайомитися з результатами психологічного дослідження;
- поступово формувати зацікавленість до навчання і позитивне ставлення до школи загалом.
Тест «Чи готова дитина до школи»?
- Чи хоче ваша дитина йти до школи?
- Чи думає дитина про те, що у школі багато дізнається й навчатися їй буде цікаво?
- Чи може ваша дитина самостійно виконувати справу, яка потребує зосередженості впродовж 30 хвилин, наприклад, збирати конструктор?
- Чи правда, що ваша дитина у присутності незнайомих не соромиться?
- Чи вміє ваша дитина складати розповіді за картиною не менш як із п’яти речень?
- Чи може ваша дитина розповісти напам’ять кілька віршів?
- Чи вміє вона відмінювати іменники?
- Чи вміє ваша дитина читати по складах або цілими словами?
- Чи вміє ваша дитина рахувати до десяти і навпаки?
- Чи вміє розв’язувати прості задачі на віднімання й додавання одиниці?
- Чи любить малювати і розфарбовувати картинки?
- Чи може ваша дитина користуватися ножицями і клеєм, наприклад, робити аплікації?
- Чи може зібрати пазли з п’яти частин за хвилину?
- Чи знає дитина назви диких і свійських тварин?
- Чи може узагальнювати поняття, наприклад, назвати одним словом овочі: помідор, морква, цибуля?
- Чи любить ваша дитина самостійно працювати — малювати, збирати мозаїку тощо?
- Чи може вона розуміти і точно виконувати словесні інструкції?
Результати тестування залежать від кількості позитивних відповідей на запитання тесту. Якщо їх:
75—18—дитина готова йти до школи. Ви недаремно з нею працювали, а шкільні труднощі, якщо і виникнуть, можна буде легко подолати.
70—74 — ви на правильному шляху, дитина багато чого навчилася, а запитання, на які ви відповіли «ні», підкажуть вам, з чим іще слід попрацювати.
9 і менше — почитайте спеціальну літературу, спробуйте виділити більше часу заняттям із дитиною та зверніть увагу на те, чого вона не вміє.
Результати можуть вас розчарувати, але пам’ятайте, що всі ми — учні у школі життя. Дитина не народжується першокласником, готовність до школи — це комплекс здібностей, що піддаються корекції.
Залишити відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.