для дітей з порушеннями зору

                                                                               Консультація пр. психолога Кирієнко Т.В.

Ми, як батьки, так і педагоги, достатньо часто сваримо дитину за те, що вона без дозволу бере чужі іграшки, та не дозволяє комусь брати свої. Пояснюємо, що слід бути щедрими, ділитися з іншими людьми.

Але психологи стверджують, що не варто оборюватися через таке категоричне обстоювання дітьми власних речей. Адже це здебільш пов’язано з віковими особливостями дошкільників. У таку неусвідомлену жадібність дитина «переросте». Однак чи розмежує вона самостійно поняття «моє», «твоє», «наше» в глобальному плані – у ставленні до суспільних та природних цінностей, чи поважатиме правила співіснування з людьми навколо?

Суспільство – це люди, які живуть разом. щасливе суспільство – це люди, які домовились про спільні правила буття і дотримуються їх: бережуть і цінують як своє, так і спільне – життя, здоров’я, планету, природу, країну. Дуже важливо, аби кожна людина засвоїла поняття «твоє», «моє», «наше».

У роботі із засвоєння дошкільниками понять  «твоє», «моє», «наше» відокремлюються такі напрямки:

  • особистісний
  • правовий
  • громадянський
  • природничо-екологічний
  • соціальний

Особистісний – ознайомлення з поняттям «моє», тобто те, що належить певній людині: її душа, тіло, наміри, настрій, бажання, ім’я, гідність – усе те, що має кожен з нас, чого в нас не можна відібрати.

Діти мають переживати відчуття власності саме в цьому аспекті. Тобто ми повертаємося до тих форм і методів роботи, які використовували під час вивчення тем, пов’язаних з особистістю дитини.

Наприклад: надати кожній дитині можливість потішитись своїм іменем. Для цього варто запропонувати дошкільникам написати своє ім’я, розмалювати цей напис, з допомогою батьків розкрити історію виникнення свого імені.

Доречними будуть:

  • Вправи – бестінг (найкращий з англ.) – діти озвучуватимуть найкращі якості кожного.
  • Вправи – ритуал. «Золотий стілець» – головна ідея вправи – допомогти кожній дитині зрозуміти, що не лише в неї, а й в інших є чим пишатись, спонукати радіти чужим радощам, успіхам.
  • Тілесні вправи – вчать від піклування про своє тіло до використання жестів, міміки для вираження своїх намірів, настрою…

Діти твердо обстоюють межі своєї власності «не чіпай, це моя іграшка», «не тулись, це моя мама» і батьки хвилюються що це переросте у «жадібність».

Насправді дитині  дуже важливо контролювати межі своєї власності. Адже від початку  вона ділить світ на «Я» і не «Я», і все, що «Я» має для неї важливе значення.

Наше завдання не дозволити дитині перетворитися на охоронця та накопичувача свого добра, важливо допомогти їй зрозуміти зв’язок між власністю та відповідальністю. Для цього слід дітям давати доручення, пов’язані з особистими речами інших дітей. Також в пригоді стануть вправи на основі коректурної таблиці «Сім’я».

Дуже корисна вправа «Іграшковий склад» – пропонується уявити і назвати свої іграшки (згрупувати, систематизувати, розповісти для чого вони). Це дозволяє дитині осягнути, як багато всього залежить від неї, відчути відповідальність за свої речі.

Вправа «Каруселька» надасть можливість дітям відчути відповідальність за своє та чуже (вона вправляє в умінні приймати рішення стосовно своєї власності, також навчає ділитися з іншими, бережливо ставитися як до свого, так і до чужого).

Правовий напрям – за змістом тісно пов’язаний з особистісним, є його продовженням. Одразу після особистісного, діти знайомляться з правами і обов’язками кожної людини. Елементи правового виховання доцільно включати в різні аспекти освітньої роботи.

Наприклад: на основі казок «Вовк та семеро козенят», або «Зайчикова хатка» – діти вчаться бачити, як порушуються права казкових персонажів.

Ключовим поняттям для осмислення дітьми сутності правового аспекту – це чітко окремими межі особистої та чужої території. Навчитись поважати простір іншої людини.

Громадянський напрям – засвоєння поняття «наше» усвідомлення, що «наше» це і «моє» зокрема.

Приклади: не тільки власність групи, сім’ї, а і – Я – частина населення міста, нашої країни, планети. Неодмінно наголосити – бути гідним (держави, планети).

Природно – екологічний напрям – пробудження у дошкільників відповідального становлення до природи.

Соціальний напрямок – узагальнення знань. Закріплення уявлень про «моє», «твоє», «наше».

Вправи : «Браунівський рух» – знаходження особистих речей, вигадування нових правил спільного користування окремими речами.

Гра – стратегія «Бюро знахідок» в якій «загублені речі» після оцінювання «знаходили» свого господаря.

Гра «В пошуках скарбів» (діти зрозуміють цінність речей, не тільки в вартості).

Етичні бесіди «Кожен і всі», «Можу не можу» допомагають дітям визначити права і обов’язки кожного в соціумі.

Специфічність теми «Моє, твоє, наше» в тому, що  вона стосується абсолютно всього в дитячому та дорослому житті. Для того щоб співіснування людей були щасливими, ми всі повинні підтримувати порядок в усьому, пам’ятати не лише про права, але й обов’язки.  

Залишити відповідь