для дітей з порушеннями зору

Основна мета роботи практичного психолога  з батьками дошкільників – це привернути увагу батьків до долі власної дитини, допомогти зрозуміти вирішальне значення ранніх та дошкільних років розвитку особистості, ролі тата й мами і родинної атмосфери загалом у формуванні таких базисних якостей сина або дочки, як почуття впевненості, захищеності, вміння радіти, співчувати, виявляти творчу ініціативу, бути активним, дбати про добрі стосунки з членами сім’ї, з друзями, вміти гідно поводитися в разі перемоги чи поразки.

Батьки мають зрозуміти і відчути необхідність певної психологічної компетентності для того, щоб по справжньому любити свою дитину, сприймати її такою, якою вона є, ні з ким не порівнювати її і не дорікаючи їй, допомогти їй щасливо провести дошкільні роки у родинному колі, добре підготувати дитину до школи.
В дошкільному навчальному закладі № 23 для дітей з валами зору працює консультативний пункт, який пропонує кваліфіковану консультацію таких спеціалістів: лікаря-офтальмолога, тифлопедагога, практичного психолога, вчителя-логопеда,  вихователя, інструктора з фізичної культури.Проводяться як тематичні консультації, так і індивідуальні.
Психологічний розвиток дітей, які мають вроджене або рано набуте порушення зорового аналізатора, відрізняється від розвитку їх однолітків з нормальним зором. Низка психічних процесів, таких як відчуття, сприймання, уявлення, знаходиться у прямій залежності від глибини дефекту й характеру патології зору. Через недостатність предметних образів порушується розвиток пам’яті, мислення, мовлення, емоційної сфери.

Пропонуємо дидактичні ігри та вправи для індивідуальної роботи з слабозорими дошкільнятами, метою яких є: розвиток сприймання та пізнавальної активності; налагодження позитивного мікроклімату в родині; пошук ефективних способів навчально-виховного впливу на розвиток дитини.

 

Дидактична гра «Впізнай за голосом»

Мета: розвивати в дошкільника слухове сприйняття, фонематичний слух.

Запропонувати дитині впізнати за голосом своїх друзів; спів пташок (соловейко, сорока, горобець і т.д.), записаний на електронний носій.

Запитати, який «помічник» допомагав йому впізнавати різні голоси.

Дидактична гра «Будь уважним»

Мета: тренувати увагу, розвивати пам’ять дитини.

Батьки ставлять перед дитиною 8 іграшок, запрошують їх роздивитись, обстежити руками і запам’ятати.

Дорослий пропонує дитині заплющити очі і в цей час прибирає одну іграшку. Потім дошкільник визначає, якої іграшки не стало.

Слід спонукати дитину зробити висновок, які органи сприйняття та відчуття допомагали їй у грі.

Дидактична гра «Чарівний мішечок»

Мета:розвиватитактильні відчуття дитини.

3апропонувати дитині впізнати на дотик, назвати й дістати з торбинки предмети різної форми, виготовлені з різноманітного матеріалу.

Запитати, які «помічники» допомогли виконати це завдання.

Дидактична гра «Впізнай за запахом»

Мета: розвивати в дитини вміння відчувати запахи навколишнього світу.

Дорослий пропонує дитині серед п’яти кришечок знайти кришечку із запахом парфумів. Дошкільник визначає, який «помічник» допомагав у цій грі.

Дидактична гра «Який на смак?»

Мета:закріпити в дитини знання смаків різних продуктів (солодкий, гіркий, кислий, солоний).

Запропонувати дошкільникувизначити,які на смак різноманітні продукти (солодкі, гіркі, кислі, солоні).

Спонукати зробити висновок, який «помічник» допомагає визначати смак предметів.

Гра «Подорож казковою доріжкою»

Мета:розвивати в дошкільника тактильну чутливість.

Матеріали:«доріжки» (шершава, гладенька, з тканини, з хутра, з краплинами воску, з дерев’яними паличками).

Дорослий пропонує дитині незвичайну подорож долоньками — казковою доріжкою (доріжка розміщена на столі) і пропонує на дотик визначити матеріал, з якого зроблена доріжка.

Дидактична гра «Ланцюжок слів»

Мета:розвивати слухову пам’ять; збільшувати обсяг пам’яті дитини.

Дорослий пропонує дитині запам’ятати якомога більше слів і «зв’язати» їх у ланцюжок:

• дорослий називає слово;

• дитина його повторює і називає своє слово;

• дорослий повторює попередні два слова і додає ще одне слово;

• дитина називає попередні слова і додає своє слово;

• наступна дитина повторює попередні слова і додає своє слово.

Гравці намагаються «зв’язати» якомога довший ланцюжок.

Гра «Чарівний мішечок»

Мета:розвивати у дитини тактильну пам’ять, тренувати увагу.

Запропонувати дитині впізнати на дотик, назвати й дістати з торбинки різні за формою предмети, зроблені з різноманітного матеріалу,

Розповідь про емоції.

Запропонувати дитині продовжити речення «Я радію…».

Гра «Впізнай фігуру»

Мета:розвивати тактильну чутливість дитини, дрібну моторику пальців рук,

Дорослий «малює» фігуру (цифру, літеру) на руці дитини. Дошкільник розпізнає, що хотів зобразити дорослий.

Потім учасники гри міняються місцями.

Дидактична гра «Назви одним словом»

Мета:вчити узагальнювати предмети; розвивати логічне мислення, пам’ять; поповнювати словниковий запас дітей словами-узагальненнями.

Словник:овочі, фрукти, домашні тварини, дикі тварини, транспорт, взуття, посуд, меблі, одяг, побутова техніка.

Дорослий називає кілька слів і пропонує дитині назвати їх одним (узагальненим) словом.

Дидактична гра «Що зайве?»

Мета:навчити дитину класифікувати предмети, вилучати зайве; закріпити знання узагальнених понять; розвинути логічне мислення.

Дорослий  називає ряди слів і пропонує дитині в кожному ряді вилучити зайве слово.

Вправа «Накрути гайку»

Мета:розвинути моторику кисті руки.

Запропонувати дитині на іграшкову палицю з різьбою накрутити якнайшвидше шість іграшкових гайок.

Гра «Виліпи фігуру»

Мета:розвинути  тактильну чутливість, дрібну моторику пальців рук.

Запропонувати дитині виліпити з пластиліну геометричні фігури, букви, цифри.

Ускладнений варіант гри:розпізнати виліплені фігуриіз заплющеними очима.

Дидактична гра «Наведи лад»

Мета:навчити дитину узагальнювати предмети, розвивати логічне мислення.

Запропонувати дитині назвати предмети, зображені на картинках, згрупувати їх та назвати кожну групу узагальненим словом.

Залишити відповідь